Best når det gjelder
Det er når du ikke merker noe som helst at teknikere og testere i Helse Nord IKT har gjort alt riktig. Samtidig kan et lite feilskjær være fatalt.
Publisert 16.12.2021
Sist oppdatert 20.01.2023
- Skjer det noe, så ringer du meg direkte. OK. Da har vi en plan. Hei!
Kurt Henrik Olsen legger på. Klokka har passert 23 og han har akkurat snakket med en av Nord-Norges AMK-sentraler og forvisset seg om at det ikke er noen kritiske hendelser der ute akkurat nå. Landsdelens helsepersonell har kontroll. Alt er klart. Noen av Nord-Norges skarpeste IT-hoder kan starte nattas arbeid – kanskje det største, viktigste og mest kritiske som skal utføres på lange tider. Brannmurene for kliniske systemer i hele Helse Nord skal byttes.
Mellom 50 og 60 personer skal i sving, ledet av Helse Nord IKTs testleder Steffen Bærø og prosjektleder Leiv Jarle Larsen.
Klar for ei lang natt
Noen timer i forveien har en gjeng på fem personer samlet seg på styrerommet hos Helse Nord IKT på Kræmer Brygge. Litt lenger borti gangen sitter ytterligere et par stykker, og fra Sandnessjøen i sør til Hammerfest i nord sitter rundt 50 andre personer klare for oppgaven som er i vente.
Bokser med energidrikk og Cola Zero stables på bordet. En. To. Tre og fire.
- Hehe, du har vært med på nattarbeid før, ja, Embla.
Embla Hermansen smiler tilbake og nikker. Natta kan bli lang, men ikke uoverkommelig. Det er som kollegaen sier – dette er ikke første gangen. Når man jobber med livsviktig IKT må man belage seg på å gjøre jobben akkurat når den trengs.
Når konsulentene i Helse Nord IKT gjør jobben sin, er målet at ingen skal merke at de gjør nettopp det. Alt skal gå på skinner. Alt skal gå uten problemer. Et feilskjær kan være fatalt. I verste fall kan livsviktig behandling bli berørt ute på sykehusene. Det er derfor slike kritiske oppgraderinger gjøres nattestid – det er nemlig da risikoen er minst.
Men helseplager, sykdom og ulykker følger ingen tidsskjema. De oppstår når som helst. Derfor er det viktig å legge en plan B og C for hva som skal gjøres om kritiske situasjoner oppstår mens IT-systemene er utilgjengelige ute på sykehusene. Her finnes det rutiner for alt, og manuelle løsninger å ty til om det skulle bli nødvendig.
Så også denne natta. Kun minutter før testerne skal til å gå i gang med nattas hovedoppgave, settes alt på vent. Det har gått en slagalarm i Nordland. En pasient er på vei i ambulanse til sitt nærmeste sykehus. Det kan være kritisk om de kliniske systemene ikke er tilgjengelige når de trengs. Steffen ber alle vente. Kurt følger situasjonen på telefon. Pasienten kommer til sykehuset. Undersøkes. Behandles. Kurt får "go". Jobben kan fortsette.
Takhøyde på jobb
Mens Kurt, Steffen og Leiv Jarle koordinerer og holder i trådene, sitter testerne på vent. Det er klart det er rom for småprat og vitsing.
- Litt takhøyde må vi ha, hvis ikke blir det kjipt og surt å være på jobb, fastslår Alexander Iversen.
Han er en av Helse Nord IKTs nyansatte i 2021. Ved hans side sitter Steffen, som har jobbet med dette i 22 år. Ulik erfaring – og sammen utgjør de helse-Norges stjernelag innen IT, sammen med sine andre kolleger.
- Ka du trur, når vi sitt på gamlehjemmet. Da e det vel kodeklubb vi har, og ikkje nåkka strikkeklubb, ler Embla.
Slagalarmen i Nordland trakk ut i tid. At dette betyr at nattas arbeid vil pågå til klokka nærmer seg morgenkvist affiserer dem ikke. Det er dette som er givende. Det er dette som er bra med jobben – å være med på det som skjer, når det skjer. Når gjengen i Helse Nord IKT jobber med det de kan best, bidrar de til at helsepersonell kan konsentrere seg om sin hovedoppgave – pasientbehandling.
Timene går. Teknikere og testere jobber systematisk og konsentrert. Det testes og skrus. Det testes igjen. Alt registreres, loggføres og følges opp i Teams-møter og chat.
Klokka bikker 4. Alt funker som det skal. Mens de fleste i Nord-Norge har ligget under dyna i sin dypeste søvn, har Helse Nord IKTs folk gjennomført brannmurbyttet som skal sikre at helse og IKT skal kunne fortsette å smelte trygt sammen også i åra som kommer.
Brannmur: En enhet som står som et skjold mellom sikre og usikre soner i nettet. Den har mange regler som sier om trafikken tillates eller ikke mellom kilde og destinasjon. Et eksempel kan være at en tjeneste internt i et foretak har lov å gå ut på Helsenettet og hente helseregisterdata via en gitt protokoll og port.