Digitale innbygger- og samhandlingstjenester i nord
Prosjektet utvikler løsninger for sammenhengende pasientforløp på tvers av helsetjenesten og bedre og mer effektive pasientforløp i sykehusene.

Prosjektet Digitale innbygger- og samhandlingstjenester (DIS) utvikler tjenester som gir verdi for pasienter og pårørende, som understøtter bedre samhandling mellom helsetjenestenivå og gir positive gevinster for sykehusene.
I 2026 skal helsepersonell i regionen jobbe i team sammen med pasienten fra sitt eget fagsystem. Pasienter og brukere skal oppleve sammenhengende tjenester på tvers av sykehus og kommuner. Pasienter som trenger det, vil i større grad møte spesialisthelsetjenesten hjemme hos seg selv. Dette innebærer utvikling av ulike komponenter og tjenester som sammen blir en helhetlig tjeneste for pasienter og helsepersonell.
Leveranseplan for DIS-prosjektet fase 3 2024-26 ble vedtatt av styret i Helse Nord (styresak 145-2023) basert på målbildet i Helse Nord fra 2016 vedtatt i styret for Helse Nord (Styresak 72-2021). Prosjektet utarbeider gevinstestimat på alle tjenester som utvikles. Brukerne skal involveres i utvikling. Flere tjenester og informasjon på Helsenorge skal være på samiske språk og tilgjengelig for alle brukergrupper (universell utforming). Se tjenester som er under utvikling her.
Prosjektet eies av Helse Nord RHF. Helse Nord IKT forvalter tjenester utviklet av prosjektet og er en viktig leverandør i realisering av tjenestene. Fase 3 i DIS-prosjektet har en total kostnadsramme på 146 millioner kroner.