Tjenestedesign i Helse Nord IKT
Nytt fagområde for å forstå brukerne av våre tjenester
Tjenestedesign handler om å forstå brukerne av våre tjenester best mulig. Prosjektet SIKTH bruker det for å bygge nye tjenester for kunstig intelligens.
- Design handler om å utforme digitale tjenester og produkter sammen med brukerne, og gir størst verdi før anskaffelser eller ny-/videreutvikling, sier Michelle Hokland som er fagansvarlig for tjenestedesign i Helse Nord IKT.
- Designere gjør et innsiktsarbeid hos relevante brukere slik at vi forstår de faktiske brukerbehovene.
I tiden fremover må vi designe, utvikle og organisere tjenester som skaper gode brukeropplevelser og mer effektive prosesser for våre brukere.
Innsiktsarbeid for å forstå behovene
I Helse Nord IKTs prosjekt Sikker IKT-plattform for Kunstig Intelligens og Helseforskning i Helse Nord (SIKTH), jobber en aktivt med å forstå brukerbehov gjennom bruk av tjenestedesign.
Prosjektet har laget personas og brukerreiser for å formidle hvem brukerne er, hvilke behov de har, for å bli klokere på behovene til de som benytter seg av våre tjenester.
Her er en på god vei med å etablere fremtidsrettede tjenester som skal understøtte regionens behov innenfor forskning, innovasjon og kunstig intelligens.
Hokland sier at det er mange ulike retninger innenfor design, som tjenestedesign, brukergrensesnitt (UX), interaksjonsdesign og lignende, men designmetoden er felles.
Ansetter UX-designere
-Vi gleder oss masse til 1. september da får vi på plass to nyansatte UX-designere som vil styrke det nye fagområdet og skal bistå våre prosjekter, innovasjonsoppdrag og tjenesteområder, sier Hokland.
Større grad av designarbeid vil bidra til at Helse Nord IKT kan levere tjenester som oppfyller brukerbehovene, også på tvers av tjenestene som tilbys. I tillegg reduserer vi risiko og øker treffsikkerheten når vi forstår brukerbehovene fra start, sier Michelle Hokland.